Én tuba, én stemme – tre uttrykk Fredag 14. mars kl. 20.00 inviterer Krohnengen Brass Band til konsert i Logen Teater. Tubasolist Eirik Gjerdevik gir oss to forskjellige uttrykk gjennom Philip Sparkes «Tuba Concerto» og Lars Erik Gudims «Tuba Libre». Et tredje og helt annet uttrykk vil mezzosopran Bettina Smith stå for når hun fremfører Philip Wilbys «Unholy Sonnets». Som en perle til alle brasselskere serverer vi også Dean Goffins klassiske «Rhapsody in Brass». Korpset dirigeres av maestro Karl Ole Midtbø, og vi er heldige som har fått Torstein Aagaard-Nilsen til å lede oss gjennom konserten.

Etter «An Age of Kings» i Håkonshallen i fjor, lovte vi flere lignende konserter i fremtiden. Årets konsert i Logen Teater er en slik oppfølger. Vi har flyttet konserten inn til «by’n» og er svært glade for å ha Bettina fortsatt med oss på laget, og i tillegg er vi stolte over at Eirik valgte KBB da han skulle fremføre sine to stykker.Last ned plakat her… ArtisteneEirik Gjerdevik (f. 1968) er opprinnelig fra Fusa, men er nå bosatt i Bergen. Han har etter hvert blitt en kjent skikkelse i det norske korpsmiljøet, både som musiker, solist og dirigent. I 1986 kom Eirik som elev til brassbandlinjen ved Manger Folkehøgskule, og han begynte året etter å spille tuba i Eikanger-Bjørsvik Musikklag. Da han senere bestemte seg for å satse på musikk, studerte han først tuba med Nils Eivind Nikolaisen ved Bergen Musikkonservatorium. Deretter dro han til England og studerte videre ved Royal Northern College of Music i Manchester. Under tiden i England spilte Eirik blant annet med Britannia Building Society Band (Fodens) under Howard Snell, og studerte tuba med blant andre Brian Kingsley og Stuart Roebuck. De siste 10 årene har Eirik studert hos sin mentor og venn i Tyskland, Robert Tucci.Siden 1996 har Løytnant Eirik Gjerdevik vært fast ansatt som tubaist i Forsvarets Musikkorps Vestlandet. Han er Yamahas tubasolist i Skandinavia, og har i den forbindelse en rekke solistoppdrag i inn- og utland. Han har vært solist i land som Norge, Danmark (Færøyene), Romania, Sveits, England og Australia, og han har bestilt og urfremført flere verk for tuba. I tillegg til å være fast dirigent for Kleppe Musikklag og Smørås Skolemusikk, har Eirik også oppdrag med norske toppkorps som Manger Musikklag og Tertnes Brass.Les mer om Eirik på gjerdevik.no…Bettina Smith ble uteksaminert med høyeste karakter fra Griegakademiet og Kongelige Musikkonservatorium i Haag, Nederland. Hun fullførte studiene ved International Opera Studio – Opernhaus Zurich, Sveits. I tillegg til å være en operasanger som opptrår ved scener som Opernhaus Zurich, Staatsoper Berlin og Muziekteater Amsterdam, er Bettina en aktiv kammermusiker, oratorie- og romansesanger med fremførelser over hele Europa. Som student av den kjente sangeren Elly Ameling, har Bettina spesialisert seg i tysk og fransk romansesang. Bettina har mottatt flere priser ved internasjonale konkurranser og er mottaker av prestisjetunge stipender som Herbert von Karajan Music Legacy. Bettina underviser ved Griegakademiet. Bettina hadde solokonsert under Festspillene i Bergen i 2007, og skal i 2008 spille inn en CD sammen med pianisten Einar RøttingenKonferansierTorstein Aagaard-Nilsen er utdannet ved Universitetet i Bergen og Bergen Musikkonservatorium. Han er født i Oslo i 1964, men vokste opp i Kabelvåg i Lofoten.I 1983 flyttet han fra Lofoten til Manger, ikke langt fra Bergen, for å jobbe med musikk et år ved Manger Folkehøgskule. Årene 1984-86 studerte han matematikk og informatikk ved Universitetet i Bergen og fra 1986 – 1990 musikkstudier ved Bergen Musikkonservatorium (nå Griegakademiet).Han jobber heltid som komponist, men bruker fortsatt tid på litt undervisning ved Manger Fokehøgskule og Griegakademiet, samt korpsinstruksjon, for å nevne noe.Noen av de første verkene han fikk fremført var komponert for brass band. Aagaard-Nilsen ble tidlig internasjonalt kjent for disse komposisjonene. Kontakten med noen av de beste messingutøverne i Europa har resultert i flere instrumentalkonserter.Aagaard-Nilsen var leder for Ny Musikk avd. Bergen fra 1990 til 1994 og var bl.a. med å etablere Autunnale-festivalen i Bergen (i 1993) som senere, sammen med Music Factory, ble til den nåværende festivalen Borealis. I 1992/93 var han arrangør og komponist for de norske forsvarskorpsene. Siden 2001 har han sittet i styret til Norsk Komponistforening.Hans kunstneriske aktivitet, brede produksjon og arbeidet med amatørmusikere skolekorps, samt formidling av samtidsmusikk i grunnskoler i bergensområdet, kan bl.a. forklares ut fra at han betrakter komponistgjerningen som en type sosial akt. «Kunstnere spiller viktige roller som opplevelsesentreprenører i samfunnet i dag».To ganger de site årene har han mottatt Statens arbeidstipend for kunstnere, 2001-2002 og 2005 – 2006. I 2007 mottok han Hordaland Fylkeskommunes kunstnerstipend. MusikkenNoen musikkverk kan ikke puttes i en bestemt sjanger. Lars Erik Gudims «Tuba Libre» er et slikt verk, og det er Gjerdevik som har bestilt komposisjonen selv. Verket er nærmest en musikalsk lek og det hele er pakket flott inn i et spenstig akkompagnement. Philip Sparkes «Tuba Concerto» var bestilt av Miraphone og ble først fremført i Tyskland i april 2006. Eirik har også fremført verket to ganger tidligere da han var instruktør på et sommerkurs i Obersaxen i Sveits i fjor. I Bergen 14. mars er imidlertid første gang man får høre konserten i Norge.Stykket starter med en rolig melodi som utvikler seg og ender opp i en stor kadenza. Her er det klangen og fraseringen som er i høysetet. Etter kadenzaen kommer vi direkte over i en hurtig og lettbeint dans i 6/8-takt som vandrer mellom solist og band.Konserten er i god «Sparkestil» og krever tre og en halv oktav fra solisten. «Unholy Sonnets» er skrevet av den amerikanske poeten Mark Jarman. Philip Wilby har forvandlet de fire strofene om til en firsatsig komposisjon for brassband og sangsolist. Krohnengen Brass Band har tidligere fremført verket under ledelse av Wilby selv, og i fjor sang Bettina Smith den siste satsen sammen med oss i Håkonshallen. De fire satsene er kalt følgende:»Time To Admit My Altar Is A Desk»»Two Forces Rule The Universe»»There Was A Pious Man»»If God Survives Us, Will His Kingdom Come?» «Rhapsody in Brass» ble komponert av Dean Goffin (1916 – 1984) under 2. verdenskrig mens han tjenestegjorde i Syria og Egypt som «Bandmaster of the New Zealand 4th Brigade Band». Han dirigerte selv urfremførelsen 25. august på klubben «Music for All» i Kairo i 1942. Det var hans eget brassband som spilte. I 1943 arrangerte han stykket for fullt orkester. I 1948 sendte han originalversjonen til Eric Ball og han sørget for at stykket ble publisert av R. Smith and Company. I 1949 ble stykket brukt som pliktnummer i British Open Brass Band Championships. Fairey Aviation under ledelse av Harry Mortimer vant konkurransen.»Gåte» er komponert av kveldens konferansier, Torstein Aagaard-Nilsen, og ble bestilt av Manger Folkehøgskule til 130 års jubileet i 2007. Uframført i Radøyhallen 24-11 2007 av elever ved musikklinjen, dirigert av Tormod Flaten. Om stykket sier komponisten : «Folkehøgskolens danske far, N.S.F. Grundtvig, var opptatt av det gåtefulle i livet, det gåtefullet ved mytene og fortellingene, og det gåtefulle ved det å være menneske. Jeg har noen ganger tenkt at om kunsten skal fortelle oss noe om det gåtefulle livet, må den romme tvilen, slik livet selv rommer tvilen. Har vi plass for tvilen i musikken? Jeg vet det ikke helt selv enda. I noen av mine siste arbeider har jeg forsøkt å la tvilen komme frem. I «Gåte» ligger usikkerheten i å skrive et litt nervøst («poco nervoso») og til tider skjørt stykke musikk, som ikke har tydelig retning eller utvikling.»Les mer om Torstein på www.torsteinaagaardnilsen.no