Da var NM over for denne gang, og vi i KBB er godt fornøyd med resultatene. Ingen av fremførelsene var optimale, og da er det ekstra kjekt å havne såpass høyt på resultatlisten. Vi og våre nye dirigenter er absolutt «inne på noe» og gleder oss stort til neste år! 

Vi gratulerer alle vinnere og spesielt vår tidligere solotrombonist, Birgitte, som i år vant solistprisen med Manger Musikklag. Resultater1. Manger Musikklag, Hordaland 95, 95, 95 2. Eikanger-Bjørsvik Musikklag, Hordaland 98, 91, 94,5 3. Ila Brass Band, Sør-Trøndelag 94, 92,5, 93,25 4. Krohnengen Brass Band, Hordaland 93, 93, 93 5. Oslofjord Brass, Oslo 92, 92, 926. Stavanger Brass Band, Rogaland 90, 94, 92 7. Molde Brass Band, Møre og Romsdal 91, 90, 90,5 8. Sola Brass Band, Rogaland 88, 89, 88,5 9. Tertnes Brass, Hordaland 87, 87, 87 10. Oslo Brass Band, Oslo 86, 88, 87 (Poengsummer er pliktnummer, selvvalgt, snitt) DommerkommentarerPlikt (Sketches from Nowhere – Thomas Doss)John Wallace: Atmosphere to open excellent with muted instruments beautifully eery and mysterious. However the open instruments sounded too loud and stuck out like sore thumbs. Dynamics are absolute and I think the only way round this is to mute the lot. 30 excellent but the soprano is a little too «hot» too soon. 50 is a little overplayed for me and 56 when you let us hear the magnificent «big sound» of your band, unfortunately it is too much for the musical context. 88 sounds a little chaotic at this speed at 108 is too fast to sound coherent in an empty Grieghalle today. Always adjust tempo to acoustic for clarity. The rest was not bad at all until 347 when suddenly the back row cornets and trombones lifted the whole performance for an absolutely brilliant ending !Torodd Wigum:Fine innsatser i starten, bra spenning før takt 17. Veldig ryddig i taktene 23 og 24, og fin flyt i partiet fra takt 30. Kunne gjerne spart litt dynamisk i oppbyggingen fra takt 37. Flotte karakterer i «Con Grandezza» (takt 50) og «Sostenuto» (takt 56). Savnet litt mer «Meno Mosso» (takt 81) og skulle gjerne hørt mer av rytmikk fra takt 94. Skiftene 17/16 – 16/16 fungerte veldig bra. Manglet litt på artikulasjon fra takt 137. Siste del av stykket: Veldig bra!! God balanse, bra disponering av volum, godt rytmisk samspill og generelt gode overganger i taktskifter av et flott ensemble.Maurice Hamers:Beginning in the right atmosphere. Good colours. 17 not together and not enough «Pesante» 37 Well done, but balance could be better. 50 –> 56 BRAVO ! 137 Cabaza too loud 186 –> Balance OK Later percussion is too loud (bongos / tomtoms) 338 Snare drum too much, it is therefore difficult to hear the cornets and solo horn / euph. Low figurations are not always clear (basses) Good performance !Selvvalgt (Montreux Wind Dances – Carl Rütti)John Wallace:A very atmospheric performance of the three dances. There were charm, wit and beautiful sounds and there was finely crafted music making. I missed the top of the cornets, the soprano cornet especially.Torodd Wiggum:Første sats: I det store og hele veldig bra. Noen usikkerhetsmomenter (takt 100, inn mot 120 og 179), men fint å høre på vakker klang. 2. sats var veldig stemningsfull, godt jobbet med pp fra start. Fra takt 59 «mistet» noen hverandre, utfordringen med lange linjer/strekk. Nesten 100 % intonasjon på slutten………. Godt jobbet rytmisk i 3. sats, med også masse energi. Et fint ensemble med mange «farger»Maurice Hamers: I Beautiful beginning. 92 good solo / cornet 159 (punktert firedel og firedel)* etc. (tre åttedeler)* is not steady 184 Stiff in the cornetsII6 tuning not ideal Good solo euph + Eb bass Last 3 bars intonation problemsIIIWell done !! * notetegn