Krohnengen Brass Band vil i år presentere fire ulike stykker med samme tittel på Siddis Brassfestival. Du har anledning til å høre «Fire Toccata» i Bergen søndag 29. oktober i Grieghallens foajé eller onsdag 1. november på Rothaugen skole. Begge konsertene starter kl 18.00.

Krohnengens dirigent er Karl Ole Midtbø, og med oss på konsertene skal vi ha Bergen Brass Band, Kleppe Musikklag og Flesland Musikklag. Toccata har opp igjennom tidene vært en befriende musikkform for komponister. Mens andre musikkformer har vært strenge så har toccata hatt en fri form. De første komposisjonene som innlemmet slagverk ble ofte kalt toccata, og hadde gjerne et fanfareaktig preg. Philip Sparke tok utgangspunkt i denne gamle forståelsen av begrepet, når han komponerte Toccata – 1. sats fra «The Year of the Dragon». Mange komponister og særlig Johann Sebastian Bach skrev mange verk han kalte «Toccata og Fuge». Mens fugen er en veldig streng komposisjonsform er toccataen en måte å få vise frem instrumentets muligheter og utøverens ferdigheter . Philip Wilby komponerte Toccata Brilliante til sin datter Anna for at hun skulle få vise frem nettopp disse aspektene ved seg selv og xylofonen. Øyvind Øksnes er vår Anna Wilby. Toccata kan også forstås som en lek med toner. Det er nettopp denne forståelsen Wilfred Heaton har hatt når han har lekt seg med den gamle Frelsesarmémelodien «Oh the Blessed Lord». Toccata, Oh the Blessed Lord har sin opprinnelse som messingsekstett, noe som gjenspeiler seg i den rolige delen, men ble forkastet da det var for avansert for den tiltenkte anledningen. Stykket dukket senere opp nederst i skrivebordsskuffen til Heaton og han instrumenterte det så for fullt brassband. Johann Sebastian Bach skrev mye musikk som han selv fremførte. Han var en stor orgelvirtuos og tok den ofte helt ut som komponist og solist i sine toccataer. Ray Farr har i dette arrangementet av den meget kjente Toccata i d-moll tatt den noen hakk videre…