Helgen 26.-28. september arrangeres Brasswind 2008 i Logen Teater, og lørdag 27. september kl. 17:00 kan du høre KBB fremføre Ragnar Søderlinds «Funeral Prelude», Ørjan Matres «Paradoxical Leftovers» (4 satser) og Øyvind Lyslos «Imbrassible».

KBBs konsert er en del av samtidsmusikkfestivalen BrassWind som er en festival for windband, brassband og profesjonelle aktører der konsertinnholdet er rettet mot samtidsmusikk for korps og ensembler.Søndag 28. september kl. 17.30 skal også KBB’s slagverker Trond Dale i ilden både som solist og sammen med tidligere KBB-slagverker Øyvind Øksnes i en egen konsert under BrassWind. Vel møtt!Les om mer om festivalen på brasswind.no Om musikkenFuneral Prelude (Ragnar Søderlind)Stykket er opprinnelig skrevet til et drama avTorunn Ystaas som heter Skip i Fjellet (1988), der handlingen i første akt var før begravelsen og andre akt etter. Som mellomspill hadde jeg laget et orgelstykke som ble spilt inn på bånd. Da begge mine foreldre døde sommeren 1991, bygget jeg ut stykket i all hast for et litt større brassensemble, men da begravelsen kom og jeg ikke hadde klart å samle nok musikere, ble framførelsen til slutt på orgel. Senere har jeg tilpasset brassensemblet til brassbandets besetning.Imbrassible (Øyvind Lyslo)Stykket ble bestilt av Jølster Musikklag og deres dirigent Arvid Antun i 2005, og ble uroppført på BrassWind 05.Paradoxial Leftovers (Ørjan Matre)Der mitt første verk for brassband (Klang(!)) var et forsøk på å fylle en kjent form – konkurranseformen med nytt innhold, er Paradoxical Leftovers et forsøk på å bryte ut av denne. Verket består av seks korte satser som kan spilles i en hvilken som helst rekkefølge. Paradoxical Leftovers inngår i en rekke med miniatyrsamlinger for forskjellige besetninger jeg har komponert de siste to årene. Alle er bygget over samme ide: det musikalske materialet flyter fritt på tvers av satsinndelingen – de samme elementene kan opptre i flere satser, men må tilpasse seg denne satsen grunnidé.4 satser blir fremført:Objet trouvé  B.L.T. – en akkord repeteres og undersøkes.In memoriam – koralReflecting Dèjá Vu – melodiske fragmenter over gjennomsiktige harmoniske strukturerDefining «Flachmatuch» – burlesk scherzoOm komponisteneRAGNAR SØDERLIND (1945) framstod som et komposisjonstalent av de mer sjeldne da han som 18-åring fikk framført orkesterverket Jølsterslått med Oslo Filharmoniske orkester.Allerede den gangen imponerte han med utsøkt orkesterbehandling og et godt tak på det musikalske håndverk. Snaue førtifem år senere kan han vise til over hundre opus, blant disse åtte symfonier, fem operaer og fire balletter. Søderlind var en av de første som brøt med modernismen. Typisk for hans stil er blandingen av stilarter og tonaliteter. I komposisjonene finnes hele spektret fra den enkle folkevisen til dramatiske atonale partier. Til daglig er Søderlind professor i komposisjon og instrumentasjon ved Norges Musikkhøgskole. Han har blant annet vært Festspillkomponist i Bergen i 1995 og mottatt Lindemann-prisen.ØYVIND LYSLO (1960) er en norsk gitarist, arrangør, komponist og musikkprodusent fra Sandane i Nordfjord. Han har studert klassisk gitar ved Griegakademiet, Norges Musikkhøgskole og Musikkhøgskolen i Frankfurt. Lyslo har gitt konserter i Venezuela, Tyskland, Øst-Timor, England, Skottland, Polen, Nederland, Island, Sverige og Norge, både som solist og i duoer, trioer og andre kammerensembler. Lyslo har gjort flere CD-innspillinger både som utøver, arrangør og komponist, og CDen «Syngende strenger» med Arne M. Sølvberg (hardingfele) ble nominert til Spelemannsprisen i 1991. Lyslo er en allsidig musiker som behersker mange genrer som samtidsmusikk, klassisk, folkemusikk, pop- og latinomusikk. Han samarbeider jevnlig med et bredt spekter av utøvere innen ulike genrer. Han er medlem av Den Norske Gitartrio. Han er også aktiv som komponist og arrangør, og hadde bl.a. en urfremføring for brassband i 2005, og har i tillegg komponert musikk for både radio og TV. I 2007 var han representert som komponist med flere gitarkomposisjoner i Duo Montes-Kircher sin repertoarbok, utgitt på Chanterelle forlag i Tyskland. Han har også blitt brukt som musikkskribent i både norsk og engelske fagpresse, f.eks. Classical Guitar.ØRJAN MATRE (1979) er født i Bergen, og har en bred musikalsk bakgrunn. Hans kompositoriske virke startet tidlig, men det var først under komposisjonsstudier med komponist Rune Rebne, at hans musikalske nysgjerrighet virkelig ble stimulert. Siden har han studert komposisjon ved Norges Musikkhøgskole, med Bjørn Kruse, Lasse Thoresen, Olav-Anton Thommessen og Henrik Hellstenius som komposisjonslærere.Ørjan Matre har skrevet og fått framført en rekke verker for ulike besetninger, fra mindre kammerverk og soloverk til større ensembler og orkester – på konserter og festivaler både i inn- og utland. Flere av verkene er for større ensembler, og disse har blant annet blitt fremført av Bergen Filharmoniske Orkester, Kringkastingsorkesteret, Forsvarets Musikkorps Vestlandet, Kristiansand Symfoniorkester og OsloFilharmoniske Orkester. I tillegg har han jobbet med musikere som Rolf Borch, Ingfrid Breie Nyhus, Tora Augestad og Tanja Orning.Hans verk «Four Miniatures for Orchestra» er spilt in på cd med Kringkastingsorkesteret under ledelse av Rolf Gupta. Cden inkluderer verk av fire unge komponister og ble lansert i oktober 2006 (Aurora).Han er dessuten engasjert som huskomponist for Kristiansand Symfoniorkester sesongen 2006/2007 – et samarbeid som vil videreføres i 2007/2008. I år (2007) vil hans musikk bli framført på konserter og festivaler i Norge, Tjekkia, Island, Russland og Kina.Ørjan er tidligere medlem av Krohnengen Brass Band.