Flott tuttiklang og gode solister i korpset, forførende og virtuost klaverspill og vakker sang. Fredag 28. september presenterte Krohnengen Brass Band under ledelse av Karl Ole Midtbø en helstøpt og stemningsfull konsert med Edvard Grieg som tema.

KBBs bidrag til 100-årsmarkeringen for Edvard Griegs død ble presentert i Troldsalen på Troldhaugen, selvfølgelig. Stedet som Grieg omtalte som «mitt beste opus». Her opplevde han noen av sine beste stunder, her ble han inspirert til å skrive en rekke av sine betydeligste verk og her er han gravlagt. Konserten besto av musikk komponert av Grieg arrangert for brassband, en urfremføring av Morgan Juel Stavik inspirert av Grieg, musikk i Griegs «ånd», musikk som inspirerte Grieg og musikk av Grieg for klaver og sang. Karl Ole Midtbø bandt det hele sammen med sin inngående kunnskap om komponisten. En skikkelig Griegfest, altså. Med oss på konserten hadde vi Marita Kjetland Rabben på klaver. Hun er født og oppvokst på Stord og er nå i gang med sitt fjerde år ved Griegakademiet. Her studerer hun klaverspill hos Jan Hovden, og i tillegg har hun ekstra fokus på kammermusikk og akkompagnement. Forrige studieår ble brukt til å hente inpirasjon ved Hochschule fur Musikk i Freiburg. I tillegg til å spille både vakkert og virtuost på tre solostykker, Resignasjon fra Stemninger opus 73, Sylfide fra Lyriske Stykker VII opus 62 og Jølstring fra Norske Folkeviser og Danser opus 17, akkompagnerte hun vår egen Birgitta Fjell Helleland på sang. Birgitta gleder til vanlig publikum og oss i KBB med sitt flygelhornspill, men på denne konserten ble hun også presentert som sangsolist i Griegs Vaaren opus 33 og i Solveigs sang fra Peer Gynt. Birgitta kommer fra Kvinnherad og er nå i gang med fjerde året på allmennlærerutdanningen ved HiB, selvsagt med fordypning i musikk. Sang er hovedinstrumentet, og hun har tidligere bl.a. vært medlem av Voci Nobili. Konserten ble stemningsfullt åpnet med Ved Rondane spilt utenfra ved Griegs komponisthytte av Hildegunn Lie alene på kornett. Hildegunn var også solist i Ole Bulls Seterjentens søndag. Elfrid Nerland var neste solist i programmet og spilte Jeg elsker dig i et arrangement av Ray Farr gjort til KBB sin CD Velkomne med Æra i 2003. Begge solistene tok Grieg-/Bull-utfordringen på strak arm og spilte med sikker stilforståelse, vakker klang og en eleganthet som vi etter hvert er blitt vant med fra den kanten. Hvorfor Ole Bull, Torstein Aagaard-Nilsen og musikk fra Balkan på en Griegkonsert ? For å ta det siste først. Å bruke folkesanger og folkedanser var utgangspunktet for mesteparten av Griegs musikk og her fikk vi høre dette samme utgangspunktet men fra en annen del av verden. Ne Aludj El (Du må ikke sove) er en gammel folkesang fra Ungarn og Balkan Moods består av to folkedanser kalt Geampara. Den første fra Moldavia og den andre fra Oltenia. Geampara kjennetegnes ved ujevn takt og har tre slag i takten, kort-kort-lang, skrevet som 7/16 eller 7/8. Torstein Aagard-Nilsen bruker i Introduction folketonen «Ormen Lange» som utgangspunkt for bearbeidelse i komposisjonen. Akkurat som Grieg ofte gjorde. Det skal nok sies at begge komponistene kanskje hadde samme utgangspunkt, men ikke akkurat samme konklusjon. Ole Bull var Edvard Griegs «eventyronkel» og helten i drømmene hans under oppveksten, og det var Ole Bull som foreslo at den unge Edvard skulle reise til Leipzig for å studere musikk. Men kanskje viktigst av alt var det at Ole Bull veldig tydelig fortalte Grieg at hans komposisjoner fra tiden i Tyskland var preget av å være kopier av dårlig tysk musikk uten noe egenart. Han oppfordret Grieg til å finne tilbake til sine norske røtter og bruke den norske natur og den norske folkemusikk som inspirasjon. Edvard Grieg gjorde lydig som han ble fortalt og resten av historien kjenner vi jo. Klikk bildene under for større versjoner… Krohnengen Brass Band Ved Rondane, opus 33 nr. 9 Solister: Hildegunn Lie og Birgitta F. Helleland Edvard Grieg, arr. James Langley Preludium, Fra Holbergs tid (Holberg-Suite) Edvard Grieg, arr. Ray Woodfield Seterjentens søndag Solist: Hildegunn Lie, kornett Ole Bull, arr. Kenneth Elloway Jeg elsker dig, opus 5 nr. 3 Solist: Eldfrid Nerland, euphonium Edvard Grieg, arr. Ray Farr Stabbelaaten, opus 63 nr. 2 Edvard Grieg, arr. John Brakstad Marita Kjetland Rabben, klaver Resignasjon, opus 73 nr. 1 Edvard Grieg Sylfide, opus 62 nr. 1 Edvard Grieg Jølstring, opus 17 nr. 5 Edvard Grieg Birgitta Fjell Helleland, sangMarita Kjetland Rabben, klaver Vaaren, opus 33 nr. 2 Edvard Grieg Solveigs sang, Peer Gynt opus 23 Edvard Grieg Pause Krohnengen Brass Band Introduction Torstein Aagard-Nilsen En aften mellom fjellene (Urfremføring) Morgan Juel Stavik Det første møte, opus 21 nr.1 Edvard Grieg, arr. Nils E. Nikolaisen Ne Aludj El og Balkan Moods Arr. Reid Gilje Takk, opus 62 nr. 2 Edvard Grieg, arr. Reid Gilje I Dovregubbens hall, Peer Gynt opus 23 Edvard Grieg, arr. Michael Antrobus